tirsdag 24. juni 2014

Tanker om siste leste bok: Liv etter liv

Liv etter Liv av Kate Atkinson


Liv etter Liv
Kate Atkinson
Utgitt: 2014
528 sider
ISBN: 9788275476898
Terningkast: 5 
Ursula Todd ble født 11. februar 1910. Hun døde rett etter fødsel når navlestrengen viklet seg rundt halsen, noe legen ikke rakk fram i tide for å forhindre.
Ursula Todd ble født 11. februar 1910. Legen som var på plass hjalp til, og alt gikk som smurt. Hun dør i en drukningsulykke i en alder av fem år.
Ursula Todd ble født 11. februar 1910. Legen som var på plass hjalp til og alt gikk som smurt. Året er 1918, og hun leker med lillebroren sin som har bursdag.

Merkelig nok begynte jeg å lese denne ganske kort tid etter å ha sett en film som heter Edge of Tomorrow, hvor hovedpersonen opplever en dag om og om igjen. For å starte dagen på nytt må han dø, og han husker alt som skjedde forrige gang. Dermed kan han bruke kunnskapen sin for å gjøre det bedre.

Dette er hva "Liv etter Liv" handler om, ei jente/en kvinne som opplever hele livet om og om igjen. Jeg legger ikke skjul på at jeg liker merkelige og sære bøker, jo lenger unna vanlige hverdager det er jo bedre. Noe som var grunnen til at jeg ville lese denne boken. Nå har det seg slik at mesteparten av historien er bare vanlige hverdager i et helt vanlig liv. Men små hendelser og detaljer kan fort forandre et liv veldig mye. Og det er det som gjør "Liv etter Liv" så interessant.

I starten ville jeg lese videre fordi jeg ville vite hvorfor dette skjedde med Ursula, og om hun noen gang ville skjønne det. Men gradvis ble det bare en liten del av hvorfor jeg leste videre, og det var mer om hvordan livet hennes ville bli denne gangen. Blir hun lykkelig denne gangen? Gift? Barn? Alene? Rik? Fattig? Jeg kan si så mye at hun veldig ofte var uheldig, både med egne valg og med ting hun ikke kunne noe for. Du får og et godt blikk på hvordan livet i England var under første og andre verdenskrig. Og litt hvordan det var i Tyskland...

Det får deg fort til å tenke på hendelser i ditt eget liv. Hva om bare den lille detaljen der hadde vært forandret, hvordan hadde ting vært nå? Hadde jeg i det hele tatt vært i live? Historien viser på en elegant måte hvordan små detaljer kan ha store konsekvenser, mens den har et interessant mysterie liggende i grunn som driver deg videre. Du vil virkelig vite hva som skjer med Ursula. Veldig tidlig begynner hun å få en deja vu-følelse, noe som vitner om at hun kanskje kan bli oppmerksom på at dette skjer. Da dukker selvsagt spørsmålet "hva om det er det deja vu er, at vi husker forrige gang vi levde akkurat dette øyeblikket?" opp. Og jeg elsker det at en bok kan få meg til å tenke sånn.

"Liv etter Liv" avsluttes på en rett og slett deilig måte, med et par gode "frisson"-bølger blandt de siste kapitlene. Dette er gode saker, og burde absolutt leses.

5 av 6 Kirschtorte

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar